EQ

روشی اثبات شده برای راه اندازی تنظیم کیک شما مانند یک حرفه ای وجود دارد … و نه ، با استفاده از چند افزونه فانتزی و گران قیمت نیست!

تنها کاری که باید انجام دهید این است که این 3 مرحله ساده را دنبال کنید: جستجو ، شکل و محل.

در پایان این راهنما ، شما دقیقاً می دانید که چگونه از این 3 تکنیک در ترکیب خود استفاده کنید.

چرا Kick Drum EQ اینقدر مهم است؟

ضربه طبل در اکثر ژانرهای موسیقی نقشی حیاتی دارد.

صدای ضربه طبل گاهی اوقات می تواند تفاوت بین میکس صدای حرفه ای و میکس صدای آماتور باشد. این خیلی مهم است!

بنابراین ضروری است که با استفاده از روشی مناسب به آن نزدیک شوید.

همه ما احتمالاً آنجا بوده ایم

شما ساعت ها و ساعت ها روی ترکیب خود کار می کنید. بهینه سازی EQ ، افزودن کمپرسور و سعی در هر کاری که می توانید برای رسیدن به صدای بی نظیر ضربه درام داشته باشید.

سپس وقتی برمی گردید و گوش می دهید ، ترکیب شما بی روح ، کسل کننده و گل آلود به نظر می رسد.

طبل ضربه شما ضخیم نیست. کم پایان به نظر می رسد تار است. هیچ تعادل یا وضوح وجود ندارد.

این زمانی اتفاق می افتد که ما بدون هدف میکس میکنیم.

رمز موفقیت در اختلاط یافتن فرآیندی با استفاده از تکنیک های اثبات شده و سپس نزدیک شدن به هر ترکیب با استفاده از همان فرآیند است.

مخلوط کردن با قصد به معنای ایجاد “EQ” یا کمپرسور “فقط به همین دلیل” نیست ، بلکه دانستن اینکه دقیقاً هر حرکت مخلوط کردن برای صدا چیست و چرا این کار را انجام می دهید.

دانستن نحوه اداره کردن هر ساز در مخلوط ، اولین قدم برای مخلوط کردن با قصد است. این بسیار بهتر از این است که تکنیک را بعد از تکنیک امتحان کنید و فقط امیدوار باشید که کاری جواب می دهد.

با این اوصاف ، بیایید به روند 3 مرحله ای طرفداران برویم تا EQ: SEARCH ، SHAPE و SLOT را بزنیم.

مرحله 1: جستجو کنید

هنگام تنظیم EQ درام Kick ، نکته اصلی که باید در نظر گرفت رابطه بین درام Kick و باس است. این کلید به دست آوردن صدای درام کامل ، متعادل و ضرب آور در میکس های شما است!

زمانهایی وجود دارد که شما دو عنصر مانند ضربه درام و باس را در همان باند فرکانس مخلوط خواهید کرد. مهم است که آنها مکمل یکدیگر باشند.

با تصمیم گیری در مورد مناسب بودن هر عنصر ، می توانید با استفاده از EQ فضایی را برای هر دو عنصر اختصاص دهید. این همان کاری است که در مرحله بعدی انجام خواهیم داد.

به زبان ساده ، در جایی که ضربات ضربه را تقویت می کنید ، باید باس را کاهش دهید. و در جایی که شما باس را تقویت می کنید ، باید درام ضربه را کاهش دهید.

pocket eqing kick drum and bass

اساساً ، شما می خواهید یک محدوده فرکانس را به عناصر مختلف اختصاص دهید. این RANGE ALLOCATION نامیده می شود.

اولین قدم این است که دریابید انرژی در کجا بیشتر برجسته است.

اساسا دو راه برای این کار وجود دارد: با گوش و یا با چشمان خود.

به طور کلی ، بهترین گزینه استفاده از گوش های شما است.

listen carefully for problems in the mix

با انفرادی کردن ضرب بیس و دور زدن هرگونه افزونه ای که استفاده می کنید شروع کنید. سپس از گوش های خود استفاده کنید و فقط گوش دهید.

حالا دقیقاً به چه چیزی گوش می دهیم؟ اگرچه این کار دشوار به نظر می رسد ، هرچه بیشتر با استفاده از این روش مخلوط کنید ، برای شما راحت تر خواهد شد.

از نزدیک گوش دهید که فکر می کنید کدام یک از آنها در زیر باس برجسته هستند (حدود 50 هرتز) و کدام یک از آنها در محدوده باس بالایی (حدود 100 تا 200 هرتز) برجسته تر هستند.

بلافاصله ، شما احتمالاً فکر خوبی در مورد اینکه کجا باید درام و باس ضربه را در طیف فرکانسی قرار دهد ، خواهید داشت.

به عنوان مثال ، آیا صدای درام عمیق و مشتی به نظر می رسد؟ به نظر می رسد در محدوده فرکانس ساب باس ، در حدود 50-80 هرتز ، بهترین صدا خواهد بود.

شاید صدای گیتار بیس کمی تهاجمی تر باشد. پس از آن به احتمال زیاد در طیف فرکانس باس بالایی ، در حدود 100-200 هرتز ، بهترین صدا به نظر می رسد.

بسته به ژانر آهنگ شما ، این ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل مهم است که قبل از تصمیم گیری ابتدا همیشه با دقت گوش دهید!

گزینه دیگر میکس کردن با استفاده از چشم است.

از یک تجزیه و تحلیل طیف در طبل ضربه ای و کانالهای باس استفاده کنید تا ببینید برجسته ترین مکان در کجاست.

spectrum analysis of kick drum and bass guitar

در تصویر بالا می بینید که ضربه درام و باس هر دو در منطقه با فرکانس پایین فضا را اشغال می کنند. اما باس در زیر بیس کمی انرژی بیشتر ، بین 30–50 هرتز دارد ، و ضربه طبل انرژی بیشتری در محدوده 50–150 هرتز دارد.

بنابراین ، برای این مثال ، باس بیشتر زیر باس را اشغال می کند. این بدان معنی است که شما برای درام ضربه در محدوده 80–150 هرتز فضای اختصاصی خواهید داد.

البته اگر می خواهید می توانید این دو روش را با هم ترکیب کنید. برای شروع از گوش های خود استفاده کنید و سپس از چشم خود برای بررسی کار خود استفاده کنید.

نکته مهم این است که پیدا کنید چه چیزی برای شما بهتر کار می کند و تمرکز خود را برای انجام این کار متمرکز کنید.

بنابراین مرحله 1 پیدا کردن اینکه کدام یک از ابزارهای کم شما در طیف فرکانسی برجسته هستند. اکنون ، بیایید در مرحله 2: شکل برای آنها فضای خالی ایجاد کنیم.

مرحله 2: شکل دهید

حالا که فهمیدید کیک و بیس شما در کجا زندگی می کنند ، بیایید ضربات را شکل دهیم.

برای به دست آوردن کیک مناسب برای ترکیب خود ، باید دو چیز را بیابید: چه چیزی از دست رفته است و چه چیزی در راه است؟

وقتی تصمیم گرفتید که درام فرکانس شما در کدام محدوده قرار دارد ، باید آن را با استفاده از EQ شکل دهید.

چرا استفاده از EQ برای شکل دادن به صدای ضربه درام مهم است؟

استفاده از EQ به شما امکان می دهد تا فرکانس ها را تقویت کرده و برای رسیدن به صدای مناسب برای هر عنصر در یک ترکیب ، صدا را کاهش دهید.

با استفاده از EQ می توانید برای برجسته کردن فرکانس هایی که صدای درام ضربه را خوب می کنند ، تقویت کنید. و می توانید برای کاهش فرکانس هایی که به راحتی در دسترس شما هستند ، برش دهید.

به عنوان مثال ، شما می خواهید فرکانسهایی را که مانع باس هستند کاهش دهید.

بیایید به مرحله 1 فکر کنیم ، در کجای طیف فرکانسی تصمیم گرفتید که باس قرار است زندگی کند؟

باید فضای لازم برای نشستن باس را در مخلوط ایجاد کنید. این بدان معناست که فرکانس های ضربه ای را که در راه شما هستند برش دهید.

بگذارید بگوییم که شما تصمیم گرفتید که باس شما در منطقه 100-200 هرتز طیف زندگی کند. این بدان معناست که شما می خواهید در مسیر درام ضربه در حدود 100-200 هرتز برش گسترده ای ایجاد کنید.

turning down 150 hz with an eq

مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید.

یک برش ظریف از 1-3 دسی بل باید فضای زیادی برای آهنگ باس داشته باشد ، بدون اینکه بر صدای ضربه طبل در ترکیب کلی تأثیر بگذارد.

در آنجا ، شما مشخص کرده اید که در آن ضربه طبل و باس در ترکیب قرار می گیرند. اکنون می توانید صدای درام ضربه خود را دقیق تر شکل دهید.

هنگامی که آنچه را که در راه است برش دادید ، می توانید ضربه را گوش دهید و از خود بپرسید ، “این به چه چیزی نیاز دارد؟”

یکی از ترفندهای عالی EQ که سعی می کنید اگر ضربه شما را از بین نمی برد تقویت میانه های بالایی است.

می توانید با آن کمی پرخاشگر باشید تا به شما کمک کند فرکانس مناسبی را برای تقویت پیدا کنید.

فرکانسی را که به شما شکل / لحنی را می دهد که می خواهید پیدا کنید. سپس سود را به سطحی تنظیم کنید که برای گوش شما خوب به نظر برسد.

boosting 4000 hz with an eq

مرحله 3: شکاف

مرحله 3 شکاف است ، که عمل ایجاد فضا برای درام ضربه است.

بسیاری از افراد از این به عنوان شکاف فرکانس یاد می کنند. من می خواهم به آن به عنوان تخصیص دامنه اشاره کنم.

شما می خواهید به قسمتهای دیگری از ترکیب بروید که فرکانس کمتری دارند و یک شکاف برای درام ضربه در ترکیب ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که 2 تا 3 دسی بل یا بیشتر از سایر قطعات بیس یا ضربه در محدوده فرکانس اصلی ضربات خود برش دهید. شما می خواهید قطعات کم پایان را که ممکن است در انرژی درام ضربه شما تداخل ایجاد کنند ، به حداقل برسانید.

turning down 72 hz with an eq

وقتی فضایی را برای زندگی درام خود ایجاد کردید ، در ترکیب می درخشد.

وقتی روشی را برای نزدیک شدن به نحوه EQ طبل زدن خود ایجاد کردید ، می توانید چند نکته دیگر را امتحان کنید تا بتوانید ضربه خود را به مرحله بعدی برسانید!

نکات پاداش:

قبل از رفتن ، در اینجا چند نکته پاداش در مورد ایجاد طبل ضربه ای خوب در ترکیب وجود دارد.

نکته شماره 1: هارمونیک را اضافه کنید

افزودن هارمونیک به فرکانس های خاص می تواند به ضربه طبل کمک کند تا مخلوط شود (و در بلندگوهای کوچکتر صدا بهتری داشته باشد)!

پلاگین هایی مانند Waves Renaissance Bass هارمونیک های جدیدی را در اطراف فرکانس مرکزی یک ضربه اضافه می کنند. معنای آن این است که شما در واقع فرکانس های جدیدی را به مخلوط اضافه می کنید ، نه اینکه وسط ضربه و میانه های بالایی را که در حال حاضر وجود دارد تقویت کنید.

اگر فقط ضربه بزنید ، این کار را نمی کند ، می تواند کمک بزرگی باشد. گوش هایتان به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا و چه وقت از این استفاده کنید.

نکته شماره 2: فشرده سازی را اضافه کنید

غالباً ، افزودن مقداری فشرده سازی به شما کمک می کند انرژی اضافی و مشتی به درام ضربه بزنید. سعی کنید از یک افزونه کمپرسور سهام در مسیر درام ضربه استفاده کنید.

اکثر کمپرسورها با ایستگاه از پیش تنظیم شده مفیدی همراه هستند که نقطه شروع خوبی را ارائه می دهند!

بسته به ژانر آهنگ ، تنظیمات متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی ، شما می خواهید کمپرسور مقداری انرژی و قوام دهد.

هنگامی که طبل ضربه ای را دوست دارید ، برخی از ایستگاه از پیش تنظیم شده را امتحان کنید و یکی از بهترین آهنگ های آهنگ خود را انتخاب کنید. از آنجا ، دکمه آستانه را تغییر دهید تا زمانی که VU متر از حدود 2 – 5 دسی بل کاهش قدرت به جایی برسد.

از آنجا که صدا را فشرده می کنید ، ممکن است کمی آرامتر از گذشته به نظر برسد. می توانید از سود make up استفاده کنید تا مقداری از حجم از دست رفته خود را پس بگیرید.

همانطور که گفتم ، تنظیمات فشرده سازی شما در ژانری که کار می کنید متفاوت خواهد بود. بنابراین از تغییر تنظیمات و آزمایش نترسید!

نکته شماره 3: اشباع را به انتهای صفحه اضافه کنید

افزودن میزان اشباع به درام ضربه ، به آن “کثیفی” اضافه می کند که می تواند برای گوش ها خوشایند باشد.

برای هر شرایطی مناسب نیست اما گاهی اوقات افزودن کمی از آن می تواند به شما کمک کند تا مخلوط را کاهش دهد.

فقط یک افزونه اشباع در ارسال ضربه اضافه کنید ، آن را تحریف کنید و دکمه صدا را به بالا بچرخانید. سپس ، صدا را با ظرافت زیاد کنید تا در آن مخلوط شود.

امیدوارم که کمی کثیفی به شما کمک کند تا به پا زدن شما کمک کند.

نتیجه گیری: Kick Drum EQ

با این 3 مرحله ، دیگر لازم نیست هنگام تصمیم گیری EQ در آهنگ های ضربه درام خود ، بازی حدس زدن را بازی کنید.

استفاده از یک روش اثبات شده به شما اعتماد به نفس می دهد تا به سرعت تصمیمات درست را بگیرید.

بنابراین وقتی آماده بودید میکس بعدی خود را شروع کنید و می خواهید صدای عالی ضربه طبل را بدست آورید ، به یاد داشته باشید:

  • جستجو – تعیین کنید که در کجا می خواهید درام ضربه روی منحنی فرکانس قرار بگیرد
  • شکل – از EQ برای افزایش یا کاهش فرکانس ها استفاده کنید تا صدای مورد نظر خود را بدست آورید
  • شکاف – با استفاده از تخصیص بازه / شکاف فرکانس ، فضایی را برای ضربه درام ایجاد کنید

موفق باشید!

 

ارسال پاسخ