EQ

شاید این را ندانید ، اما یک راه درست و غلط برای دستیابی به EQ وجود دارد.

محتوا پنهان

EQ در ابتدا می تواند دلهره آور باشد. هنوز هم می توانم اولین باری که EQ پارامتری را دیدم به یاد بیاورم …

“این چیه؟!؟”

اما وقتی یاد بگیرید چگونه با استراتژی مناسب از EQ استفاده کنید…

ناگهان آسان می شود.

در این راهنمای EQ و آموزش کامل ، شما علاوه بر 10 نکته اساسی که بعد از بیش از 12 سال از میکس کردن ، انتخاب کرده ام ، 4 روش کلیدی در استفاده از یکسان سازی هنگام میکس موسیقی را خواهید آموخت.

هدف EQ را در میکس موسیقی درک کنید

بنابراین ، EQing چیست؟ اکولایزر به سادگی ابزاری است که به شما امکان می دهد میزان فرکانس های منفرد را در یک منبع صوتی تنظیم کنید.

به جای یک فیدر میزان صدا ، که به ما امکان می دهد تا میزان صدا را تنظیم کنیم ، یک اکولایزر به ما امکان می دهد فقط فرکانس های منفرد و عناصر جداگانه آن صدا را کم یا زیاد کنید.

هر ساز یک نت اساسی دارد. و همچنین آن یادداشت اساسی ، دارای رنگ و بویی است.

fundamental frequency and overtones

 

این همان چیزی است که به ساز ، لحن یا کاراکتر ، صدای لحن آن می بخشد و به همین دلیل است که برای مثال یک گیتار باس برای ساز متفاوت به نظر می رسد.

با تنظیم این فرکانس ها ، با برش برخی از فرکانس ها یا تقویت برخی دیگر ، می توانیم آن لحن را تنظیم کرده و صدای ساز را تغییر دهیم.

اکنون ، مهم است که به خاطر داشته باشید که نمی توانید صدای ساز را فقط با EQ کاملاً تغییر دهید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با آنچه در آنجاست کار کنید.

در مرحله ضبط ، شما تصمیم می گیرید که چه لحنی را می خواهید و سپس از EQ برای دامنه آن استفاده می کنید و تغییرات کوچکی ایجاد می کنید تا به سمت هدف نهایی خود پیش بروید.

چگونه با یادگیری طیف فرکانس از اکولایزر استفاده کنیم

قبل از اینکه بطور واقعی نحوه استفاده از EQ را یاد بگیرید ، باید طیف فرکانس را درک کنید. برای این کار می توانید از نمودار EQ استفاده کنید ، اما به جای آن فقط نگاهی به پلاگین EQ می اندازیم …

eq frequency range

ما از چپ به راست می رویم و با 20 هرتز شروع می کنیم.

سپس در سمت راست 20،000 هرتز یا 20 کیلوهرتز داریم.

این محدوده شنوایی انسان است.

اکنون هیچ یک از ما واقعاً قادر به شنیدن 20 کیلوهرتز نخواهیم بود. هنگامی که شما برای اولین بار به دنیا می آیید می توانید ، اما با افزایش سن ، شنوایی شما پایین می آید.

اما هنوز تأثیر 20 کیلوهرتز را خواهید شنید – بنابراین آن را نادیده نگیرید.

بیس در پایین است (چپ). اگر از یک سیستم صوتی بسیار بزرگ استفاده کنید ، می توانید 20 هرتز احساس کنید – اما لزوماً آن را نمی شنوید.

sub bass frequencies

در بین این دو حد ، ما به محدوده شنوایی انسانی رسیده ایم.

برای من ، این به پنج بخش بسیار مجزا تقسیم می شود.

ساب بیس (20-60 هرتز)

اولین زمینه ای که می خواهیم روی آن تمرکز کنیم زیر بیس است.

همه زیر 60 هرتز زیر باس است ، بنابراین به طور کلی برای شنیدن این موضوع به یک ساب ووفر یا یک هدفون خوب (به عنوان مثال هدفون پشت باز) نیاز دارید.

اگر از مانیتور یا هدفون استفاده می کنید باید کمی آن را بشنوید. اما اگر روی لپ تاپ یا تلفن گوش می دهید ، به هیچ وجه این حرف را نمی شنوید.

بیس (60-200 هرتز)

پس از آن ، ما وارد همان چیزی می شویم که من آن را بیس می نامم. برای من ، این همه چیزی بین 60 تا 200 هرتز است.

در این زمینه ، ما گیتار بیس زیادی داریم. بسیاری از آوازهای سطح پایین نیز وجود دارد ، زیرا آوازهای مردانه در اکثر موارد دارای بنیادی کمتر از 200 هرتز هستند.

میانه های پایین (200-600 هرتز)

بعداً ، اگر از 200 تا 600 هرتز بروید ، این همان چیزی است که من آن را میانه متوسط می نامم و این یک منطقه واقعا مهم برای مخلوط کردن است.

اکنون ، این منطقه برای ضبط در خانه بسیار مهم است ، زیرا در اینجا شما می توانید با گیتار ، آواز ، حتی در انتهای بالای گیتار بیس ، تجمع زیادی پیدا کنید.

این منطقه واقعاً مقصر است که گل و لای به مخلوط اضافه می کند. (میکس را کثیف میکند)

میانه (600 هرتز -3 کیلوهرتز)

شنوایی انسان بیشتر روی این محدوده فرکانسی متمرکز است …

بنابراین درست کردن این دامنه بسیار مهم است. شما می خواهید تمرکز اصلی تراک (به عنوان مثال آواز) فضای زیادی در این محدوده داشته باشد.

توجه داشته باشید که اینجا نیز جایی است که می توانید به سختگیری و لحن پرخاشگرانه دست پیدا کنید.

وسط بالا (3-8 کیلوهرتز)

سپس ما وسط بالایی بین 3 تا 8 کیلوهرتز داریم و اینجاست که همه چیز سخت می شود. این جایی است که ما بیشتر اوقات شکنندگی داریم.

این یک محدوده مهم برای وضوح و پرخاشگری است ، به ویژه در آواز.

حداکثر (8 کیلوهرتز +)

بعد از آن به سه برابر شدن ، یا اوج ها می رسیم. این هر چیزی بالاتر از 8 کیلوهرتز است. اینجاست که هوا داریم.

شما می توانید این را حتی به 8-12 کیلوهرتز تقسیم کنید ، و این همان چیزی است که من آن را سه برابر می نامم ، و سپس 12 کیلوهرتز + چیزی است که من هوا می نامم.

اما در حال حاضر ، ما فقط می خواهیم این را به عنوان اوج ها رها کنیم ، و این همه چیز بالاتر از 8 کیلوهرتز است.

بنابراین ، این تجزیه طیف فرکانسی کل است.

اکنون ، بیایید در مورد EQ بیاموزیم.

EQ’s ابزاری است که میکسر می تواند برای افزایش یا کاهش هر یک از این دامنه های فرکانسی استفاده کند. آنها بیشترین استفاده را در ترکیبی دارند.

بیایید قسمتهای مختلف EQ را بررسی کنیم:

infograph on the anatomy of an eq

اکنون ، یک فعالیت سریع برای شما …

برای گوش دادن به همه چیزهای بالاتر از آن فرکانس ، یک فیلتر عبور بالا را در 8kHz تنظیم کنید. این نوع فیلتر به شما اجازه می دهد تا از اوج عبور کند – این پایین ترها را کاهش می دهد.

high pass filter eq

سپس یک فیلتر کم گذر نیز داریم که می توانید آن را روی 60Hz تنظیم کنید تا ساب باس را بشنوید. این کار همان کار است. همه چیز را بالاتر از فرکانس تنظیم شده ما برش می دهد ، بنابراین اجازه می دهد پایین ها عبور کنند.

low pass filter eq

علاوه بر فیلترهایی از این دست ، ما تقویت باند یا زنگ نیز داریم ، بعضی ها آنها را صدا می کنند.

این جایی است که ما فقط فرکانس های فردی را افزایش می دهیم.

شما یک فرکانس مانند 450 هرتز را انتخاب می کنید و سپس آن فرکانس و همه چیز را در اطراف آن افزایش می دهید.

eq bell curve

همچنین می توانید میزان باریک / تقویت / کاهش این را کنترل کنید. وقتی آن را واقعاً عریض می کنید ، همچنان 450 هرتز را افزایش می دهید ، اما همچنین بارهای دیگر را نیز افزایش می دهید.

eq curve with a wide q

به طور کلی ، شما می خواهید برای کاهش از باریک و برای افزایش استفاده کنید – اما این یک تعمیم بزرگ است.

وقتی شروع می کنید ، این یک چیز خوب برای یادآوری است. با افزایش اعتماد به نفس ، گاهی اوقات شروع به استفاده از افزایش های کوچکتر و کاهش های گسترده نیز خواهید کرد. اما به طور کلی ، برای برش باریک ، برای افزایش گسترده است.

و سپس ما نیز قفسه داریم. این جایی است که شما همه چیز را در یک یا بالاتر از یک فرکانس خاص تقویت یا کاهش می دهید.

boosting high frequencies

به عنوان مثال ، شما می توانید تمام اوج های بالای 12 کیلوهرتز را تقویت یا کاهش دهید. اگرچه این کار به روشی متفاوت از فیلتر کار می کند.

با قفسه ، شما فقط همه چیز را با یک مقدار ، مانند 6dB ، برش می دهید. از طرف دیگر ، یک فیلتر تمام آن فرکانس ها را به طور کامل از بین می برد.

به طور کلی ، من از قفسه های بلند برای بالا بردن سطح بالا استفاده می کنم ، به خصوص در آواز ، گیتارهای صوتی ، و به طور کلی در کل ترکیب نیز ، شاید همه چیز بالای 12 کیلوهرتز. اگر فقط بخواهیم باس را در یک آواز کم کنیم ، می توانیم از آنها برای کاهش کم نیز استفاده کنیم.

نحوه استفاده از نمودار EQ

نمودارهای EQ راهی عالی برای یادگیری تصمیم گیری عمدی هنگام استفاده از EQ هستند.

اساساً ، آنها تمام طیف فرکانس را تجزیه می کنند و از کلمات توصیفی برای توضیح هر دامنه فرکانس و نحوه صدای آن استفاده می کنند.

نکته EQ متعادل کردن طیف فرکانس است. این نمودارها هنگامی که می خواهید بفهمید صدا در کجا متعادل نیست ، مفید هستند.

این نمودارهای فرکانسی را به یاد داشته باشید و در EQ به طور قابل توجهی پیشرفت خواهید کرد. اگر می دانید چیزی شکننده به نظر می رسد ، این وسط بالایی خواهد بود. اگر می دانید چیزی گل آلود به نظر می رسد ، برای مثال میانه های پایین تر خواهد بود. یافتن مکان مشکلاتی که می شنوید آسان تر است.

frequency spectrum chart for mixing

هنگام گوش دادن به ساز ، فکر کنید: این برای من چه صدایی دارد؟ اگر از کلمات سبز استفاده می کنید ، عالی است. اما اگر از کلمات قرمز استفاده می کنید ، ممکن است زمان ارائه یک EQ باشد.

همچنین مهم است که درک کنیم حرکت های EQ سیاه و سفید نیستند.

بعضی اوقات ، ممکن است به یک ساز گوش دهید و فکر کنید که به نظر نازک می رسد (که طبق نمودار به این معنی است که کم پایان است). بنابراین به EQ خواهید رسید و سطح پایین را افزایش می دهید. اما این مانند آنچه شما فکر می کنید مفید نخواهد بود. فقط باعث می شود صدا بهم ریخته شود.

چه خبر است؟

گاهی اوقات ابزاری که فکر می کنید در یک منطقه فاقد انرژی است در واقع در منطقه دیگر انرژی زیادی دارد یا برعکس. صدا را متعادل نمی کند.

بنابراین ، اگر سطح پایین را تقویت کنید ، و به نظر می رسد بیشتر به هم ریخته باشد ، ممکن است در وسط بالا انرژی زیادی داشته باشد. شما آنجا را برش می دهید و ناگهان ساز متعادل به نظر می رسد.

اخلاق داستان: از گوش های خود استفاده کنید! اگر فکر می کنید یک تصمیم خاص برای مخلوط کردن به نظر خوب می آید و اینطور نیست ، فقط به این دلیل که فکر می کنید باید این کار را انجام ندهید. مقداری حل مسئله انجام دهید. احتمالاً کار دیگری هم می توانید انجام دهید تا به همان نتیجه برسید.

اکنون ، چند هشدار:

این نمودارها برای یادگیری اینکه قسمتهای مختلف طیف فرکانس به نظر می رسد عالی هستند ، اما اطمینان حاصل کنید که آنها عصا نمی شوند. اینها ابزارهای خوبی برای یادگیری هستند ، اما نباید مرتباً به آنها مراجعه شود.

در نهایت ، شما می خواهید این نمودار را به خاطر بسپارید. گردش کار شما بسیار سریعتر خواهد شد و از EQ خود استفاده بیش از حد نخواهید کرد (که می تواند زندگی موسیقی شما را از بین ببرد).

همچنین از هر نمودار EQ که به طور خاص مربوط به یک ابزار است خودداری کنید. همه صداها برابر نیستند.

هیچ کس گیتارش شبیه دیگری نیست.

استفاده از نمودار EQ که فقط برای یک ساز است اطلاعات زیادی به شما می دهد ، بله ، اما اطلاعاتی است که برای نسخه شما از آن سازگار نیست. از آنجا که شما بر اساس اطلاعات نادرست تصمیم می گیرید ، باعث می شود ترکیب شما بدتر به نظر برسد.

بسیار خوب … اکنون ما آماده هستیم که به آن 4 روش اصلی برویم.

با استفاده از این 4 رویکرد اصلی ، EQ را ساده کنید

خوب ، ما به جایی می رسیم. زمان صحبت در مورد استراتژی است.

هر آنچه در مورد EQ می دانید را فراموش کنید.

بیایید آن را ساده نگه داریم …

فقط چهار روش برای دستیابی به EQ وجود دارد. بسته به نوع استفاده از اکولایزر خود را چهار ابزار کاملاً متفاوت بدانید.

infograph on the 4 ways to use an eq

رویکرد 1 – حذف عناصر ناخوشایند

بیایید به اولین رویکرد بپردازیم ، یعنی نحوه شروع بیشتر مردم.

این با استفاده از EQ برای حذف عناصر ناخوشایند است.

استفاده از نوارهای باریک برای از بین بردن عناصر ناخوشایند ، چیزی که من آن را EQ جراحی می نامم ، می تواند هر منبع صوتی را پاک کند ، قبل از اینکه حتی شکل دهی صوتی را انجام دهید.

با حذف ساده عناصر ناخوشایند ، فضای بیشتری برای تولید مواد خوب ایجاد می کنید.

کاری که شما انجام می دهید حذف جراحی با فرکانس های خاص است. این عمل جراحی است زیرا شما از برش بسیار باریک استفاده می کنید.

اگر می توانید پیشتر در این راهنما به یاد بیاورید ، من در مورد استفاده از باند های باریک برای برش و باند های گسترده تر برای افزایش صحبت کردم ، و این دقیقاً همان کاری است که شما اینجا انجام می دهید.

بنابراین سه روش مختلف وجود دارد که می توانید برای انجام این کار استفاده کنید.

تکنیک شماره 1: تکنیک Sweep EQ

این تکنیک نسبتاً ساده است.

تمام کاری که شما انجام می دهید این است که یک باند باریک تقویت کنید و تا جایی که صدای ناخوشایندی پیدا کنید ، آن را جارو کنید. آنچه شما برای آن گوش می دهید افزایش ناگهانی صدا است ، زیرا این نشان می دهد که تعداد زیادی از این فرکانس وجود دارد – که احتمالاً به این معنی است که این یک تشدید اتاق است ، زیرا هر اتاق فرکانس های خاصی را دارد که طنین انداز می شوند.

هنگامی که دامنه فرکانس را پیدا کردید ، کافیست آنرا با 10-10 دسی بل کاهش دهید. من به طور معمول یک یا دو محدوده مشکل در بخش های مهم مانند آواز ، گیتار ، تله و غیره پیدا می کنم.

به طور کلی ، هنگام مخلوط کردن می خواهید از دکمه انفرادی خودداری کنید.

اما هنگام استفاده از این روش حذف عناصر ناخوشایند ، اشکالی ندارد که کانال را انفرادی کنید. حتی قبل از شروع مخلوط کردن ، می توانید این برش های جراحی را در مرحله آماده سازی انجام دهید.

این رویکرد اول همچنین شامل استفاده از فیلترهای با گذر زیاد برای حذف سر و صدای کم پایان در صورت لزوم است.

اما با این کار دیوانه نشوید – فقط هنگامی که متوجه نویز کم پایان می شوید و نیاز به حذف دارد ، از فیلترهای با سرعت بالا استفاده کنید یا قصد خاصی دارید (مانند محکم کردن قسمت پایین گیتار باس).

فقط از فیلترهای عبور بالا روی همه موارد استفاده نکنید ، در غیر این صورت ترکیب شما ممکن است نازک و ضعیف به نظر برسد …

تکنیک شماره 2: نمودار EQ

ما این موارد را مرور کردیم ، بنابراین نیازی نیست که در مورد آن صحبت کنیم.

اصولاً به صدا گوش دهید و شروع به توصیف آن کنید. اگر از “کلمات قرمز” استفاده می کنید ، سعی کنید در آن مناطق به دنبال مکانی برای برش باشید.

از نمودار به عنوان مرجع مکانهای این مناطق استفاده کنید.

تکنیک شماره 3: تکنیک مصوت

این یکی عجیب است ، اما بسیار موثر است.

اساساً ، صدای شما می تواند به شما کمک کند مناطق مشکل دار را در طیف فرکانس پیدا کنید.

اینجا با من بمون

بدون اینکه به اعماق تاریک و عمیق تئوری شکل گیری بپردازید ، روش صدادار بر اساس این قانون استوار است: وقتی صدای شما صداهای واکه تولید می کند ، در واقع انرژی را در یک منطقه خاص از طیف فرکانس ایجاد می کند.

برای تعیین اینکه چه بخشی از طیف فرکانس برای تعادل صدا باید کاهش یابد ، می توانید از این صداهای مصوت استفاده کنید.

این نمودار است. برای جلوه کامل ، هر کلمه را تا جایی که می توانید با زمزمه صدا کنید و اولین صدا را نگه دارید.

کلمه بوت با فرکانس 250 هرتز

کلمه یدک کش با فرکانس 500 هرتز

کلمه پدر با فرکانس 1kHz

کلمه شرط با فرکانس 2 کیلوهرتز

کلمه چغندر با فرکانس 4 کیلوهرتز

کلمه بوسه با فرکانس 6 کیلوهرتز

برای آخرین کلمه صدای “س” را نگه دارید

ما مصوت را نجوا می کنیم زیرا این فرکانس را در آن منطقه خاص پخش می کند و مقایسه آن را با ترکیب شما آسان تر می کند. فکر کنید که صدای خود را به نویز سفید تبدیل کنید.

اگر می خواهید این تکنیک را برای خودتان آزمایش کنید ، DAW خود را باز کرده و یک مولد صدای سفید به نمایش بگذارید. بیشتر DAW ها این موارد را دارند ، اما اگر مال شما نیست ، چندین مورد وجود دارد که می توانید به صورت رایگان از اینترنت بارگیری کنید.

logic pro test oscillator noise generator

بعد ، EQ را مطرح کنید. یکی از باند ها را روی Q 2 قرار دهید و آن را تا جایی که بالا می رود بالا ببرید.

boosting frequencies with an eq

باند را در هرتز 250 هرتز قرار دهید ، سپس “بوت” نجوا را بگیرید. می توانید بشنوید که چقدر شبیه آنها هستند

بعد باند را در هرتز 500 قرار دهید ، و زمزمه “یدک کش” خود را نگه دارید.

این کار را برای همه صداهای واکه ادامه دهید. خواهید فهمید که چقدر شبیه یکدیگر هستند!

این یک سیستم STELLAR برای کشف مناطق مشکل در ابزارهای شما است. به شما کمک می کند تا در عین دقت دقیقتر با هم مخلوط شوید.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که این کلمات را یکی یکی زمزمه کنید ، سپس در کلمه ای که دارای فرکانس مورد نظر شما است توقف کنید. سپس EQ را بگیرید و به دنبال برخی از تلفن های موبایل ناخوشایند در آن منطقه بگردید.

متأسفانه ، این یک سیستم کامل نیست. شما نمی توانید صداهای واکه ای را که در سطح پایین یا سطح بالایی هستند ایجاد کنید ، بنابراین یافتن مناطق مشکل دار در آنجا کار اضافی خواهد داشت.

هر چند یک راه حل مفید وجود دارد. اگر بتوانم بگویم چیزهای ناخوشایند در ساز وجود دارد و هر یک از کلمات را بدون نتیجه مرور می کنم ، حداقل می دانم کجا را جستجو کنم.

این مشکل یا در سطح پایین یا در سطح بالا نشان داده خواهد شد! شما می دانید پس از داشتن این دانش کجا جستجو کنید.

این یک تکنیک بسیار قدرتمند است. کمی احمقانه به نظر خواهید رسید ، اما خوب نیست. این نتایج سریعتر به شما می رسد و دوستانتان را تحت تأثیر قرار می دهد.

رویکرد 2 – عناصر خوشایند را تقویت کنید

پس از حذف موارد ناخوشایند ، می توانید به سراغ شماره 2 بروید که عناصر خوشایند را تقویت می کند.

برای این کار ، من ترجیح می دهم از EQ مدل سازی آنالوگ استفاده کنم ، اما به هیچ وجه لازم نیست.

در اینجا پلاگین های پیشنهادی من وجود دارد:

  • EQ خود نرم افزار ها – بسیاری از DAW ها اکنون دارای EQ هستند که یک واحد آنالوگ را مدل می کند ، به خاطر آن ارتقا ندهید!
  • Slick EQ – یک گزینه رایگان عالی است.
  • Slate VMR – با این افزونه همه کاره دو اکولایزر عالی دریافت می کنید.
  • Waves SSL E-Channel – یک پلاگین کلاسیک که همیشه عالی به نظر می رسد.

خوب ، به این بحث اصلی برگردیم…

بیایید از مثال استفاده از EQ در یک آواز با افزایش 2dB در 6 کیلوهرتز استفاده کنیم.

این احتمالاً به این دلیل است که فکر کردم پرخاشگری در آواز خوب است. نشستم و فکر کردم ، “در مورد این آواز چه می خواهم تقویت کنم؟” قبلاً واضح به نظر می رسید ، اما من می خواستم وسط بالایی را افزایش دهم و کمی تهاجم و سه برابر بیشتر به آن بدهم ، به همین دلیل در اینجا تقویت شده ام.

بنابراین – عناصر خوشایندی را که در حال حاضر وجود دارد افزایش دهید.

نمی توانید عناصر جدیدی را معرفی کنید. EQ اینگونه کار نمی کند. فقط می توانید آنچه در آنجا است را ارتقا دهید ، به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که ضبط خوب است و صدای شما را در مرحله ضبط دوست دارید.

یک چیز دیگر…

این مرحله نیز مرحله ای است که به احتمال زیاد از قفسه استفاده می کنید.

اگر چیزی خیلی روشن به نظر می رسد ، می توانید چند دسی بل در 10 کیلوهرتز را با یک قفسه بلند برش دهید. یا اگر چیزی خیلی بی روح به نظر می رسد (اما نمی خواهید فرکانس ها را با فیلتر کاملاً از بین ببرید) از قفسه کم استفاده کنید تا همه چیز زیر 300 هرتز کاهش یابد.

اما هنگام استفاده از قفسه ها برای افزایش فرکانس ها بیشتر مراقب باشید. من توصیه نمی کنم از قفسه کم برای تقویت باس استفاده کنید.

اما مطمئناً می توانید از قفسه ای بلند استفاده کنید تا مثلاً کمی بیشتر به گیتار آکوستیک یا آواز هوا اضافه کنید. من همیشه این کار را انجام می دهم.

An image of a high shelf boost in Pro Tools

رویکرد 3 – چیزها را متفاوت جلوه دهید

این روش فقط برای متفاوت جلوه دادن صدا است.

به عنوان مثال ، شما می توانید تمام انتهای پایین و پایین را روی یک صوت فیلتر کنید تا صدای “تلفنی” به آن بدهید.

bandpass filter

عجیب و متفاوت به نظر رسیدن چیزهای مختلف با EQ راهی عالی برای افزودن علاقه و تنوع به ترکیب شماست – مخصوصاً اگر این کار را فقط در بخشها یا عبارات خاصی انجام دهید.

رویکرد 4 – ایجاد فضا در میکس

و سپس سرانجام ، ما به روش شماره 4 رسیده ایم که ایجاد فضای مخلوط با استفاده از تخصیص دامنه است.

این واقعا روش خوبی برای ایجاد جدایی و ایجاد فضا در ترکیبات شماست. نحوه کار:

اساساً ، این عمل افزایش هرگز دو قسمت در یک فرکانس است.

در عوض ، وقتی یک محدوده فرکانس به یک قسمت خاص “اختصاص داده شد” ، شما احتمالاً می خواهید آن فرکانس را در ابزارهای دیگر کاهش دهید.

این نحوه استفاده از EQ برای ایجاد جدایی و وضوح در ترکیبات شماست.

با کاهش فرکانس ها در برخی از سازها و تقویت آنها در برخی دیگر ، می توانید فضایی را در مخلوط ایجاد کرده و به هر قسمت جایگاه خود را برای نشستن ، جیب اختصاصی خود را در طیف فرکانس بدهید.

10 نکته ضروری EQ که امروز باید امتحان کنید

اکنون که استراتژی را پایین آورده اید ، می خواهم نکات دیگری را که طی سالهای گذشته ارائه داده ام ، به اشتراک بگذارم.

اکنون اصول را پایین آورده اید ، اما اگر می خواهید از EQ مانند یک حرفه ای واقعی استفاده کنید ، به خواندن ادامه دهید.

نکته 1 – هدف داشته باشید

نمی توانم به اندازه کافی تاکید داشته باشم!

فقط به طور تصادفی شروع به تقویت و کاهش فرکانس های مختلف نکنید تا ببینید چه چیزی مفید است و چه چیزی خوب به نظر می رسد. در عوض ، ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید به چه چیزی برسید و سپس دریابید که چگونه می توانید به آن دست پیدا کنید.

بگذارید برای شما مثالی بزنم. من در حال مخلوط کردن یک آواز هستم ، و به نظر می رسد کمی گل آلود است. این به اندازه کافی مخلوط را برش نمی دهد و به نوعی مسدود می شود.

وقتی این را فهمیدم ، می توانم فکر کنم “بسیار خوب ، احتمالا میانه های پایین جایی است که مشکل وجود دارد. آن را گل آلود خواهد کرد. “ بنابراین می توانم سعی کنم حدود 400 هرتز برش داشته باشم ، و سپس می توانم آن را به اطراف حرکت دهم ، 300 را امتحان کنم ، 500 را امتحان کنم ، تصمیم بگیرم که بهترین فرکانس کجاست ، نقطه شیرین کجاست ، و سپس ناگهان صدای آوازی کمتر لجن و ترکیب می شود باز می شود بنابراین ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید چه کاری انجام دهید.

نکته 2 – فقط به EQ اعتماد نکنید ، مخصوصاً برای شکل دادن به لحن

شما باید لحن را در مرحله ضبط شکل دهید ، زیرا لحنی که در آنجا ضبط می کنید همان چیزی است که با آن گیر کرده اید. شما می توانید از EQ برای بهتر کردن آن استفاده کنید ، می توانید از EQ برای شکل دادن به آن کمی بیشتر استفاده کنید ، اما در واقع لحن در مرحله ضبط تصمیم می گیرد.

نکته 3 – کاهش را در اولویت قرار دهید ، اما هنوز هم از افزایش استفاده کنید

من می توانم اولین باری که در مورد EQ تفریحی یاد گرفتم (مدتها قبل).

من اصول را درک کردم ، اما به نظر من این مفهوم بسیار دلهره آور است.

هر زمان که با اکولایزر تقویت کنید ، با مرحله ضبط شما خراب می شود و فرکانسهای اضافی را تحت تأثیر قرار می دهد. نه فقط فرکانس هایی که شما در حال افزایش آن هستید.

ایده این بود که تقویت های تهاجمی می توانند به سرعت صدای شما را خراب کنند و باعث می شود تلفیق آن غیر طبیعی و دشوار باشد. این را به این واقعیت اضافه کنید که افزایش حجم آهنگ باعث کاهش فضای سر شما می شود و به راحتی می توان فهمید که چرا در صورت امکان باید از تقویت استفاده کرد.

بنابراین در اصل ما باید سعی کنیم به EQ تفریحی پایبند باشیم. هرگز تقویت نکنید (مگر اینکه کاملاً مجبور باشیم) و سعی کنید فقط برش دهید.

اما در عمل پایبندی به این آسان نیست …

و با افزونه های مدرن ، نقاط ضعف حداقل است.

به یاد دارم که فکر کردم “چگونه می خواهم صدای خواننده خود را بدون افزایش EQ تهاجمی تر جلوه دهم؟”

گوش کنید…

این ایده فقط استفاده از EQ تفریحی مضحک است.

من هرگز نمی توانستم مخلوطی را به آن طریق تمام کنم.

هر وقت کسی سعی کند یک قانون سخت و سریع را در مورد اختلاط به شما بدهد ، این احتمالاً مزخرف است.

البته می توانید هنگام مخلوط کردن از افزایش ها استفاده کنید.

اگر قصد دارید و برای رسیدن به آنجا نیاز به تقویت دارید …

انجام دهید.

توصیه من این است که کاهش را در اولویت قرار دهید ، اما در صورت نیاز از افزایش استفاده کنید.

نکته 4 – از اعمال EQ در انفرادی خودداری کنید

درعوض ، سعی کنید فقط کمی کانال را بالا بیاورید.

اگر می خواهید تغییراتی را که ایجاد می کنید بشنوید ، اگر فقط یک کاهش یا افزایش 1dB یا 2dB انجام می دهید و برای شنیدن آن در متن ترکیب تلاش می کنید ، آن کانال را کمی بالا ببرید بنابراین می توانید کمی بهتر آن را بشنوید ، زیرا در این صورت می توانید تغییر EQ خود را بشنوید ، اما همچنان زمینه ترکیب را خواهید داشت.

در حالی که اگر EQ را به صورت انفرادی اعمال کنید ، می توانید بقیه ترکیب و نحوه نشستن آن را به سرعت فراموش کنید. بعلاوه ، به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه EQ را با کل ترکیب ترکیب کنید.

هیچ کس نمی خواهد ترک شما را به صورت انفرادی بشنود. آنها هرگز قرار نیست گیتار را به صورت انفرادی بشنوند ، بنابراین مهم نیست که در تکنوازی خوب به نظر برسد. لازم است در ترکیب خوب به نظر برسد.

در بسیاری از اوقات ، اوضاع در انفرادی به خصوص با گیتارهای الکتریکی بسیار بد به نظر می رسد. بنابراین سعی کنید EQ را در متن ترکیب اعمال کنید – در غیر این صورت می توانید خود را فریب دهید.

نکته 5 – تغییرات کوچک به زودی جمع می شوند

این یکی بیشتر برای مبتدیان است.

هنگامی که کار خود را شروع می کنید ، سعی کنید بیش از 5dB برش یا افزایش را نداشته باشید.

بسیاری از تغییرات کوچک در ترکیب شما به زودی اضافه می شوند.

با اعتماد به نفس بیشتر ، می توانید پرخاشگرتر شوید.

نکته 6 – با EQ های پارامتری خود نرم افزار ، ظریف تر باشید

هنگامی که از یک میز آنالوگ قدیمی استفاده می کنید و بخش EQ شگفت آور است ، افزایش 10dB یا بیشتر عالی به نظر می رسد. این یک رنگ دوست داشتنی به صدا اضافه می کند.

بیشتر اوقات با EQ پارامتری سهام خود در DAW متفاوت خواهید بود. اگر شروع به افزایش بیش از حد کنید ، احتمالاً عوارض جانبی ناخوشایندی خواهد داشت. شروع به خراب کردن مرحله می کند.

بنابراین سعی کنید ظرافت بیشتری با EQ های پارامتریک سهام داشته باشید. به عنوان مثال اگر از EQ مدل سازی آنالوگ استفاده می کنید ، می توانید پرخاشگرتر باشید.

نکته 7 – درباره ترتیب افزونه وسواس نداشته باشید

بسیاری از مردم می پرسند “کجا باید EQ را در زنجیره پلاگین خود قرار دهم؟ قبل یا بعد از فشرده سازی؟ “

صادقانه؟ مهم نیست!

شما نگران کارهای اشتباه هستید.

گاهی اوقات قبل ، گاهی بعد بهتر به نظر می رسد. فقط با آن بازی کنید – اما فقط برای چند ثانیه.

هدف من این است که EQ جراحی را قبل از فشرده سازی ، و بعد از آن فشرده سازی تونال را قرار دهم.

این لزوما بهترین صدا نیست – فقط متناسب با جریان کار من است.

نکته 8 – شما نمی توانید کشک را جلا دهید (اما می توانید آن را در زرق و برق بغلتانید)

فقط از EQ برای حذف فرکانسهای ناخوشایند (با برش) یا تغییر صدا در یک صدا و افزودن علاقه (با تقویت) استفاده کنید.

شما نمی توانید از EQ استفاده کنید تا ضبط ضعیف خوب باشد.

نمی توانید مواردی را که در آنجا نیست اضافه کنید – فقط بر موارد موجود تأکید کنید.

نکته 9 – با از بین بردن لجن ، وضوح فوری ایجاد کنید

مشکل ترین دامنه فرکانس در بیشتر ضبط های خانگی 250-500 هرتز است (اکثر دستگاه ها در این فرکانس ها سنگین هستند).

اگر تعداد زیادی از این فرکانس ها مشهود باشد ، ترکیب شما شروع به صدا شدن “گل آلود” خواهد کرد.

یک برش ملایم و گسترده از 3DB بین 250-350 هرتز در مسیرهای گل آلود مکان عالی برای شروع است.

10 برتر – میکس به صورت مونو

هنگام استفاده از EQ در ترکیب خود ، آن را به صورت مونو انجام دهید.

این به تخصیص دامنه و جلوگیری از مسائل فاز کمک می کند. این کار شما را مجبور می کند به جای تکیه بر تغییر جهت ، فضا ایجاد کنید و با EQ جدا شوید.

شروع به میکس کردن به صورت مونو کنید ، و هنگامی که سرانجام مسیرهای متحرک را به سمت انتها شروع کردید ، فضای ترکیب شما بسیار زیاد خواهد شد.

 

 

ارسال پاسخ