تفاوت هیپ هاپ و رپ

تفاوت هیپ هاپ و رپ

امروز میخواهیم به تفاوت هیپ هاپ و رپ بپردازیم. واژه های هیپ هاپ و رپ غالبا به جای هم به کار می روند. در حال حاضر استفاده از هر کدام این واژه ها بیش تر از این که بحث سبک و فرهنگ موسیقی باشد، بحث زبان شناسی است. این دو اصطلاح با تکامل صنعت موسیقی تقریبا به مترادف تبدیل شده اند. با این حال، دلالهای موسیقی ادعا می کنند که این دو مفهوم هرگز یکی نمی شوند.

هیپ هاپ

hiphop graffiti photo – Free Image on Unsplash

آثار هیپ هاپ ریشه ها در ایام قدیم در برانکس نیویورک که در زمان اکثر ساکنان آنجا آفریقایی – آمریکایی و از اصل و نسب اسپانیایی بودند، نشأت می گیرد.

در سال ۱۹۷۰ این سبک موسیقی، از احزاب بلوک که تحت سلطه ی هارلم ها بودند شکل گرفت. به همین دلیل است که هیپ هاپ به عنوان ستون اصلی که راه را برای آزادی بیان هموار ساخت شناخته می شود.

تأثیر موسیقی هیپ هاپ

Episode 4 - HipHop Sessions - 8BitMix Show

جدای از محبوبیت بسیار هیپ هاپ، این ژانر از موسیقی تأثیر چشمگیری بر اکثر انواع موسیقی مردمی داشت. برخی هنرمندان بیت یا رپ هیپ هاپ را با راک اند رول، هوی متال، پانک راک، مرنگو، سالسا، کومبیا، فانک، جاز، خانگی، تاراب، رگا، هایلایف، ام بالاکس و سول درهم آمیختند.

خوانندگان پاپ نوجوانان و دسته پسرها همچون بک استریت بویز، انسینک، کریستینا آگوئیلرا، جسیکا سیمپسون، و بریتنی اسپیرز در بسیاری از تک خوانی‌های خود از بیت‌های هیپ هاپ استفاده می‌کنند.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ ارتباطی نزدیک و خاص بین موسیقی هیپ هاپ و موسیقی حزن‌انگیز بوده‌است. در واقع امروزه تقریباً در تمامی موسیقی‌های حزن‌انگیز ثبت شده عناصری از موسیقی هیپ هاپ یافت می‌شود.

ترکیب این دو به نام nu soul در اواخر دهه ۱۹۸۰ در گروه‌های New Jack Swing دیده شدند. با این وجود تا بیش از ظهور نوازندگانی مانند ماری جی بلیگ و ماریا کری شکل مدرن آن به‌وجود نیامد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، تأثیرات موسیقی هیپ هاپ در خوانندگانی مانند دی انجل، لارین هیل، جیل اسکات و آلیشا کیز مشهودتر شد.

طی دهه ۸۰، گروه‌های مشهوری مانند Run-D.M.C هم از هیپ هاپ و هم از هارد راک در ژانرهای جدیدی استفاده کردند که نمونه آن «Walk This Way» است با اجرای اروسمیث که موفقیتی فوق‌العاده بدست آورد.

سایر نوازندگانی مانند آیس تی و گروهش Body Coun از هیپ هاپ، بانک راک و متال استفاده کردند، با این حال اینطور گفته می‌شود که اولین گروهی که متال را با تکنیک‌های آوازی رپ آمیخت گروه Anthraxبوده‌است. برداشت جدید «Bring The Noise» توسط (Anthraxو دشمن مردم (ابهام‌زدایی) نمونه‌ای خوب از اولین آهنگ‌های رپ- متال است.

Biohazard Faith No More, Rage Against The Machine از جمله سایر نمونه‌های اولیه این گونه موسیقی‌ها می‌باشند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ با ظهور گروه‌های مانند لینکین پارک، لیمپ بیزکت وکورن که نیو متال نام گرفتند، موسیقی رپ- متال محبوب تر شد و در عین حال بیشتر مورد انتقاد طرفداران هر دو ژانر موسیقی قرار گرفت.

در آمریکای لاتین، موسیقی رپ در دهه ۱۹۸۰ به صورت toasting که قسمتی از موسیقی جامائیکایی ragga می‌باشد شناخته شد. به عنوان مثال غزلیات رپ از قبل بخشی ازsoca music بودند. رشد موسیقی هیپ هاپ در این ناحیه باعث ظهور آمیزه‌های آشکاری مانند[reggaeton و timba شد.

در آفریقا نیز آوازهای رپ گونه مانند tassou) سنگالی از قبل بخشی از موسیقی‌های محبوب بودند و موسیقی هیپ هاپ به سهولت به سبک‌های مشهوری مانند طرب (آفریقا) و mbalax ادغام شد. در کوبا نیز با گروه‌هایی مانند Anonimo Consejo, Doble Filo, Papa Umbertico و گروه فمینیستی و همجنس‌گرا Krudas هیپ هاپ رشدی قابل توجه یافت.

این ژانر همچنین بر سبک‌های مختلف موسیقی الکترونیک نیز تأثیر داشت. تأثیرات موسیقی هیپ هاپ در ژانرهایی مانند تریپ هاپ، jungle, UK garage, grime و سایر ژانرها کاملاً مشهود است.

اثرات اجتماعی

موسیقی هیپ هاپ قسمتی از یک نهضت فرهنگی به نام هیپ هاپ است که شامل عناصری مانند رقص برک و هنر دیوارنویسی به همراه فهرست مرتبطی اززبان عامیانه در موسیقی هیپ هاپ، مدهای هیپ هاپ و دیگر عناصر است. محبوبیت موسیقی به محبوبیت فرهنگ هیپ هاپ در ایالات متحده و دیگر کشورها کمک کرد.

اواخر دهه ۱۹۹۰ شاهد افزایش محبوبیت سبک زندگی «bling bling» در موسیقی بود که بر روی نمادهایی همچون ثروت و مقام مثل پول، جواهرات، اتوموبیل و لباس تکیه داشت.

با اینکه نماد ثروت از زمان زایش موسیقی هیپ هاپ به‌وجود آمده بود، فرهنگ جدید و قوی تر «bling bling» ریشه در کارهای بسیار موفق اواسط تا اواخر دهه ۹۰(مخصوصاً کارهای ویدئویی) پاف ددی، Bad Boy Records و همچنین کارNo Limit Records توسط مستر پی داشت.

با این حال واژه آن در سال ۱۹۹۹ (به انگلیسی: Cash Money Records) در کار تک نفره‌اش «bling bling» خلق شد. از مظاهر سبک زنگی و نگرش «bling bling»، طرفداران Cash Money بودند.

با اینکه بسیاری از طرفداران رپ، مخصوصاً گانگسترها، بی هیچ واهمه‌ای فرهنگ bling bling را دنبال می‌کنند، دیگران (بیشتر هنرمندانی خارج از جریان هیپ هاپ) عملاً پیروان بی چون وچرای bling bling را سرزنش کرده و این فرهنگ را ماتریالیستی می‌نامند.

آلبوم همه نگاه‌ها به من محصول سال ۱۹۹۶ بخاطر ژانری که داشت، از آلبوم‌های بسیار تأثیرگذار آن زمان بود و موفق‌ترین کار توپاک شکور محسوب می‌شد.

موفقیت چشمگیر هیپ هاپ — مخصوصاً سبک رپ گانگستری — اثرات اجتماعی بسیاری نیز در طرز رفتار جوان مدرن داشته‌است. رفتارهای خودخواهانه‌ای که معمولاً در غزلیات و آثار ویدئویی برخی از هنرمندان هیپ هاپ نمایش داده شده‌است، بارها اثراتی منفی بر برخی از طرفداران ایدئالیست آن‌ها داشته‌است.

این در حالی است که به‌طور حتم رفتارهای تعدادی از هنرمندان خاص نمی‌تواند نشان‌دهنده رفتار جامعه هیپ هاپ باشد، و تأثیر محتوای غزلیات هیپ هاپ بر جوانانی که بخشی از فرهنگ هیپ هاپ را تشکیل می‌دهند جای بحث دارد، چنین جوانانی اغلب نقاب شخصیتی یک” گانگسترً را دارند در حالیکه عضو هیچ گروه تبهکاری نیستند.

اغلب چنین نقاب‌های شخصیتی موجب رفتارهای غیر اجتماعی مانند کناره‌گیری از دوستان، بی‌توجهی به تحصیلات، عدم پذیرش قدرت‌ها و انجام جرم‌های کوچک مانند خرابکاری می‌شود. در حالیکه اغلب شنوندگان می‌توانند نکات داستان‌های مربوط به رفتار اجتماعی را تشخیص دهند، یک گونه فرهنگ فرعی بنام pseudo-gangsta در میان جوانان آمریکای شمالی ایجاد شده‌است.

رپ

 

Tunisian Youth Find a Political Voice in Rap - Al-Fanar Media

 

رپ، اغلب به عنوان یکی از اشکال آزادی بیان شناخته می شود که همراه با ظهور فرهنگ هیپ هاپ شکل گرفته است. در اصل، در احزاب برانکس،رپ زمانی که دی جی شروع به صحبت می کرد همراه با ضرب آهنگ به بیان کردن یک فکر خاص یا یک پیام که از لحاظ اجتماعی آشکار است، می پرداخت. می توان آن را ترکیبی از نثر و شعر در هم آمیخته در یک آهنگ تصور کرد .

در سال ۲۰۰۶، موسیقی رپ پس از موسیقی کلاسیک دومین موسیقی محبوب در ایالات متحده آمریکا بود.

موسیقی هیپ هاپ، عموماً از یک یا چند خواننده رپ که داستان‌های شبه خود زندگی‌نامه تعریف می‌کنند تشکیل شده‌است، این داستان‌ها اغلب مربوط به یک همتای خیالی، و به صورت اشعار بسیار ریتمیک پر از تکنیک‌هایی همچون همگونی مصوت‌ها، تجانس آوایی، و قافیه است.

خواننده رپ با یک قطعه‌سازی که اغلب از آن تحت عنوان «بیت» یاد می‌شود همراهی می‌شود، این ساز توسط یک دی جی نواخته شده، و توسط یک تهیه‌کننده، یا یک یا چند نوازنده خلق شده‌است. اغلب بیت با استفاده از یک ترکیب از وقفه کوبه‌ای از یک آواز دیگر، که معمولاً یک ترانه فانک یا موسیقی سول است ساخته می‌شود.

علاوه بر طبل دیگر صداها نیز اغلب به صورت ترکیبی، الکترونیکی، یا اجرایی هستند. گاهی اوقات یک بخش می‌تواند سازی، نشانه مهارت دی جی یا سازنده باشد.

هیپ هاپ در محلهٔ برانکس، واقع در شهر نیویورک، زمانی که DJ بریک ضربه‌ای را از آوازهای فانک و دیسکو جدا کردند، شکل گرفت.

سبک هیپ هاپ یک جنبش اجتماعی – سیاسی است که در اواخر دهه ۷۰ ایجاد شد. در طول دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، بسیاری از سیاه پوستانی که به آمریکا مهاجرت کردند، با چالش‌های بسیاری روبرو شدند.

یکی از این چالش‌های مهم، مسائل مالی و فاصله طبقاتی زیاد و متأسفانه همچنین نابرابری اجتماعی آن‌ها با سفید پوستان بود که باعث خشم بیشتر این افراد شده بود. در حالی که اکثر منابع مالی و جایگاه‌های اجتماعی خوب، نسیب سفید پوستان می‌شد.

در اوایل، سیاه پوستان اعتراض خود را از طریق خواندن اشعار غیر ساختار یافته بیان می‌کردند و کم‌کم، شروع به ایجاد نوع خاصی از اصطلاحات فرهنگی کردند و ستون‌های هیپ هاپ را تشکیل دادند. نقش اولیه رئیس تشریفات معرفی DJ و موسیقی و تشجیع حضار بود.

رؤسای تشریفات با صحبت کردن در بین آوازها، به رقص شور و هیجان می‌دادند، با حضار احوال‌پرسی می‌کردند یا برای آنان لطیفه و حکایت تعریف می‌کردند. سرانجام این رویه شکل بندی بهتری گرفت و «رپ» نام گرفت.

تا سال ۱۹۷۹ هیپ هاپ از نظر تجاری تبدیل به یک نوع موسیقی محبوب شد و شروع به وارد شدن به جریان غالب در آمریکا کرد.

در دهه ۱۹۹۰، یک نوع از هیپ هاپ به نام رپ گنگستا تبدیل به بخش عمده موسیقی آمریکا شد، و جنجال بسیاری بر سر ترانه‌هایی که گفته می‌شد به تبلیغ خشونت، بی بند و باری، استفاده از مواد مخدر و زن ستیزی می‌پردازد شکل گرفت.

با این وجود تا آغاز دهه ۲۰۰۰، موسیقی هیپ هاپ در صدر فهرست موسیقی‌های محبوب قرار گرفت و به سبک‌های مختلف در گوشه و کنار جهان نواخته می‌شد یکی از بهترین‌های هیپ هاپ ک بصورت اجتماعی. سیاسی.

گنگستر رپ مشکلات مردم و… توپاک شکور (مکاولی) می‌باشد که به پدر رپ معروف است و در لیبل رپ لس آنجلس دث را که متعلق به فرد خطرناکی به نام سوگ نایت بود فعالیت می‌کرد و آخرین رهبر سیاه پوستان و همچنین به خواننده‌های دیگری مثل اسنوپ داگ و دکتر دره هم از لیبل دث را بودند در کنار این‌ها گروه N.W.A هم در ساحل غربی فعالیت می‌کرد در سواحل شرقی هم رپرای مثل بیگیه. ناس. ماب دیپ. پاف ددی و…

با ساختار بیت‌های رپ آشنا شوید

تفاوت بین هیپ هاپ و رپ چیست؟

اگر هیپ هاپ را مورد بررسی قرار دهیم، اساسا به ترکیبی از ضرب آهنگی که بازتاب دهنده ی خوش قلبی و انعطاف پذیری هست می رسیم.از سوی دیگر رپ ، راهی برای بیان عقاید جدی و یا افکاری که توهین آمیز است می باشد.

با این حال ، رپ ضرورتا به تحقیر و توهین نمی پردازد و ممکن است برای بیان ضعف و اندوه شخصی از آن استفاده شود.همچنین رپ می تواند با موسیقی های دیگر از جمله راک، رگه و یا سبک بلوز ادغام شود.
این دو ژانر هر دو ضرب موسیقیایی یکسانی دارند و به همین دلیل اغلب یکی از آن ها برای توصیف دیگری به اشتباه گرفته می شود. اما با وجود این شباهت ها ، باید تاریخ غنی هر کدام را به عنوان نماینده ای از یک فرهنگ که طنین انداز یک شخصیت قوی و خوشگذران در میان سختی های دلخراش است، در نظر گرفت.

 

پس بطور خلاصه:

– هیپ هاپ به عنوان ستون اصلی که راه را برای آزادی بیان هموار ساخت شناخته می شود.

– رپ، اغلب به عنوان یکی از اشکال آزادی بیان شناخته می شود که همراه با ظهور فرهنگ هیپ هاپ شکل گرفته است.

– رپ را می توان ترکیبی از نثر و شعر در هم آمیخته در یک آهنگ تصور کرد.

– اگر هیپ هاپ را مورد بررسی قرار دهیم، اساسا به ترکیبی از ضرب آهنگی که بازتاب دهنده ی خوش قلبی و انعطاف پذیری هست می رسیم.

– رپ ، راهی برای بیان عقاید جدی و یا افکاری که توهین آمیز است می باشد.

آشنایی بیشتر با موسیقی هیپ‌ هاپ

ارسال پاسخ